تفاوت فرش ماشینی و دستی

تفاوت فرش ماشینی و دستی

 

به هنگام خرید فرش، ممکن است سوالات زیادی در زمینه نوع فرش، چگونگی تشخیص فرش ماشینی از دستی و تفاوت فرش ماشینی و دستی برای شما پیش بیاید. جواب این سوال را می توان بر اساس مهارت های فرد خریدار داد. به عنوان مثال یک فرد متخصص در همان ابتدای کار و با یک نگاه می تواند بفهمد که یک فرش دستباف است یا ماشینی. اما این کار از عهده افراد عادی خارج است و نیاز به توجه و بررسی بیشتری دارد. حال در ادامه برخی از این روش های موجود برای فهمیدن تفاوت بین فرش ماشینی و دستی را برای شما بازگو خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فرش ماشینی
فرش ماشینی

راه های تشخیص تفاوت های فرش دستی و ماشینی 

تفاوت فرش ماشینی و ماشینی
تفاوت فرش ماشینی و ماشینی

در مرحله اول به ریشه های موجود در فرش ماشینی و دستباف نگاه بیندازید:

یکی از راه هایی که می توان به تفاوت میان فرش دستباف و ماشینی پی برد بررسی و مشاهده ریشه های موجود در آن ها است. با کمی دقت در فرش های ماشینی می توان به این نتیجه رسید که ریشه ها در قسمت پایینی فرش متصل شده اند یعنی به وسیله دستگاه دوخت شده اند. حال این موضوع در فرش های دستباف به این شکل نیست و ریشه ها از خود فرش ساخته شده اند. یعنی به شکل جداگانه هیچ اتصالی شکل نگرفته است.

در مرحله بعدی با نگاه کردن به پشت فرش ها به تفاوت آن ها پی ببرید:

و اما راه دومی که بسیار کمک کننده است و به کمک آن می توان به سرعت تفاوت بین دو فرش را تشخیص داد بررسی قسمت پشتی فرش است. بر اساس انجام این کار با این مسئله مواجه خواهید شد که فرش ماشینی از یک سطح بسیار هموار و صاف برخوردار است. علت این صاف و یکنواخت بودن نیز استفاده از دستگاه های برنامه ریزی شده به هنگام دوخت می باشد.

 اما در مقابل فرش های دستی اصلا از این ویژگی برخوردار نیستند. یعنی اگر به پشت آن ها نگاه بیندازید خواهید دید که هیچ شکل همواری وجود ندارد. سایز گره های موجود متفاوت است و تفاوت های به چشم می آید. این موضوع یک امر کاملا عادی است. چرا که این فرش ها صد در صد به شکل دستی بافته شده اند. هیچ ماشینی در اجرای آن ها دخیل نبوده است. پس منطقی است که چنین حالت هایی مشاهده شود.

به هنگام بررسی فرش، اندازه آن را نیز در نظر بگیرید:

می توان این گونه بیان کرد که طرح های موجود در فرش های دستی به شکل کاملا دستی طراحی شده اند. با نگاه کردن به آن ها هیچ گونه تقارنی نخواهید یافت. حتی در برخی از شرایط بافنده فرش دستی بر اساس ذوق و سلیقه خود طرحی را برای فرش به اجرا در می آورد. بدون این که آن را بر روی کاغذ به تصویر بکشد. پس منطقی است که چنین طرحی بدون تقارن باشد.

حال تفاوتی که در این زمینه بین فرش ماشینی و دستی وجود دارد آن است که این موضوع در فرش ماشینی به این شکل نیست. طرح به کار برده شده برای چنین فرش هایی به شکل کاملا دقیق و متقارن می باشد. هیچ گونه ترکیب اشتباه و غیر متقارنی در این نوع از فرش ها مشاهده نمی شود. این راه یکی از ساده ترین راه هایی است که به کمک آن می توان به تفاوت فرش ماشینی و دستی پی برد. اکثر افراد نیز این روش را به کار می گیرند و در زمینه تشخیص این دو نوع فرش از یکدیگر موفق نیز بوده اند.

 

از دیگر تفاوت های موجود در فرش ماشینی و دستی

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد تفاوت های دیگری نیز در فرش ماشینی و دستی وجود دارد. برخی از این تفاوت ها را می توان به شکل زیر بیان کرد:

معرفی کامل فرش دستباف و ویژگی های آن:

فرش های دستباف به فرش های خاصی گفته می شوند که به وسیله یک دار قالی بافته می شوند. این فعالیت ها را می توان یک هنر بسیار با ارزش دانست که از سال های قبل رواج داشته است. اندازه این فرش ها بستگی به انتخاب هر فردی دارد. در ادامه دار موجود این اندازه را قطعی و تعیین می کند. بافت فرش های دستباف بسیار سخت می باشد و به دقت، حوصله و مهارت خاصی نیاز دارد.

این فرش ها در مقایسه با فرش های ماشینی تایم بیشتری را برای آماده شدن احتیاج دارند. ریزه کاری های آن ها به شکل کامل با دست انجام می شود. ناگفته نماند که در صورتی که قصد بافت یک فرش ۱۲ متری را داشته باشید، اگر به طور مداوم نیز بر روی آن کار کنید یک زمان یک ساله و یا حتی بیشتر نیز برای پایان آن احتیاج دارید. در صورتی که این زمان برای فرش های ماشینی بسیار کمتر است. به همین دلیل نیز قیمت فرش های دستبافت بالاتر از ماشینی می باشد.

از دیگر ویژگی های موجود در فرش های دستی می توان به متریال ساخت این دسته از محصولات اشاره کرد. به این صورت که این مواد اولیه از کیفیت بالایی بهره می برند و بیشتر از جنس پشم، ابریشم، پنبه، کنف و دیگر الیاف های طبیعی می باشد. فرش های دستباف به مدت بسیار زیادی قابل استفاده هستند بدون این که ذره ای آسیب ببینند. البته این ماندگاری به نوع نگهداری نیز بستگی دارد.

معرفی کامل فرش ماشینی و ویژگی های آن:

یکی از اساسی ترین تفاوت های موجود در فرش دستباف و ماشینی همان طور که بیان شد نحوه بافت آن ها است. فرش های ماشینی به وسیله دستگاه های بزرگی بافته می شوند. این دستگاه ها را می توان بر اساس سیستم های کامپیوتری کنترل و اداره نمود. برای بافت فرش های ماشینی، بر خلاف فرش های دستی، از الیاف مصنوعی استفاده می کنند. این مواد شامل پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر، اکریلیک و ابریشم مصنوعی می باشند.

سخن پایانی

موارد بالا برخی از تفاوت های فرش ماشینی و دستی بوده است. این تفاوت ها به همین موارد خلاصه نمی شود و تفاوت های دیگری نیز در بین آن ها وجود دارد.

در آخر نیز باید این گونه بیان کرد که به دلیل پر طرفدار بودن فرش های دستی امروزه کلاهبرداران زیادی دست به تولید فرش های جعلی زده اند. در نتیجه آن ها را در سر تا سر بازار پخش کرده اند. پس برای آن که در دام این افراد سود جو نیفتید لازم است تا به بررسی تفاوت فرش ماشینی و دستی بپردازید. هم چنین قبل از خرید به شکل کامل با این نکات آشنا باشید. در صورت نیاز نیز با افراد متخصص مشورت کنید. تا بتوانید یک خرید مناسب داشته باشید.

قالیشویی گوهردشت با سالها تجربه در زمینه قالیشویی در کرج گوهردشت آماده همکاری همه عزیزان و همشهریان است ، می توانید با ارسال درخواست خود با خیال راحت فرش خود را به ما بسپارید .


فرش ماشینی 

فرش ابریشم چیست و درآمد این شغل چقدر است؟

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل


آبگیر لوله ای قالیشویی گوهردشت

خدمات مبلشویی در قالیشویی گوهردشت

خدمات رایگان قالیشویی گوهردشت براى فالووراى اینستاگرام

رفوگری و ترمیم

رفوگری و ترمیم

مبلشویی

شستشوی تابلو فرش

شستشوی فرش دستبافت

موکت شویی

Rate this post
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

Call Now Buttonتماس فوری